Historie spolku

První deset let 1984 – 1994

387.043 Praha Bubny

387.043 Praha-Bubny

 

Spolek se začal rodit v polovině osmdesátých let dvacátého století. Roku 1984 při výročí tratě Louny – Rakovník, které se účastnili parní lokomotivy řady 387.043, 475.179 a 475.1142. Mikádo 387.043 a „pětasedma“ 475.1142 byla obsazena strojními četami depa Louny. 387.043 Jaroslav Pecháček, Josef Štefan a 475.1142 Jiří Hnilica s Pavlem Jelínkem. A právě pan Jaroslav Pecháček, jenž má celý život lásku k parním lokomotivám, všem přítomným ukázal, že si s touto lokomotivou dobře rozumí a tak pracovník tehdejší správy pražské dráhy ČSD (dnes pracovník GŘ O12 ČD a.s.), velký obdivovatel a příznivec parních lokomotiv ing. Jaromír Kozinka rozhodl, že by se o tuto lokomotivu měl starat personál depa Louny. Po dlouhém a složitém přemlouvání přednosty depa Louny ing. Vlastimila íšťanského nakonec mikádo našlo svůj opravdový domov, v depu Louny, neboť do té doby stála venku na dešti nikým neopečovávaná v depu Nymburk.

Ač v Lounech tříválcové lokomotivy v pravidelném provozu nikdy nejezdily, lounská parta se o mikádo starala a stále stará s takovým nadšením, že pod jejich rukama tento parní klenot stále i po dlouhých muzejních letech plně ukazuje svou kvalitu a grácii a odjezdil mnoho šťastných kilometrů. Již na podzim v roce 1984 se lounská parta ve složení Jiří Koubek, Jiří Hnilica, Jaroslav Pecháček, Hynek Körber a Radoslav Fyman pustili do svého úkolu s takovým plným nasazením, že během října a listopadu provedli na lokomotivě řadu oprav pojezdu a mašinka dostala nový lak.

Druhých deset let 1994 – 2004

Zleva shora: J. Pecháček, L. Pecháček, Jelínek, Kubišta, Hostek, Otmar

Členové spolku v roce 2001

Činnost nadšenců neskončila ani po sametové revoluci a postupném úpadku železnice. A tak začátkem devadesátých let skupinka lidí starající se o tuto skvostnou parní lokomotivu začala zvažovat o založení oficiálního spolku. Oficiálně se tak stalo dne 10. března 1994 a zakládajícími členy spolku byli Pecháček Jaroslav, Fyman Radoslav, Pecháček Ladislav, Jelínek Pavel, Kubišta Vladimír. Během následujících let se ke spolku aktivně připojili další příznivci a současní členové spolku Hostek, Vlasák, Seifert, Průcha, Dundr, Zajíc, Šimek, na krátkou dobu též Otmar, Lášek, Kron. Někteří, i když se již aktivně nezapojují do činnosti spolku, zůstávají stále platnými členy a rádi se vrací zpět při setkáních spolku v Lužné u Rakovníka.

Spolek za svou existenci nasbíral mnoho úspěchů, účastnil se mnoha zahraničních akcí a bezpočet zdařilých domácích akcí. Nejvíce vzpomínanou zahraniční akcí bylo setkání parních, rychlíkových lokomotiv v Rakousku. Lokomotiva 387.043 byla nejvíce obdivovanou lokomotivou.

V roce 2001 skončila způsobilost kotle 387.043 a spolek dostal jako náhradu stroj řady 477.043 „Papoušek“, který do té doby byl v majetku malešické teplárny. A i když tento papoušek stál rozebraný na dvoře dílen v Českých Velenicích tak ve spolupráci se zaměstnanci tamních dílen spolek probudil tuto tendrovou lokomotivu opět k životu.

Třetích deset let 2004 – 2014

Zleva: Fyman, Seifert, J.Pecháček, Jelínek, L. Pecháček

Členové spolku v roce 2010

Postupně spolek získává i brejlatou T478.3101, parní motorový vůz M124.001 (NTM Praha) a nedávno i M131.105. S papouškem 477.043 se spolek účastnil kromě mnoha domácích akcí i dvou zahraničních akcí: Drážďany 2002 a Grand Prix Zvolen 2010, na kterém obdržel 1. místo a Parada Parowoz 2011 ve Wolsztyn v Polsku. Z domácích akcí jmenujme: Za Casanovou do Duchcova 2006, tradiční spěšné vlaky Praha Masarykovo n. – Lužná u Rakovníka a zpět, Perštejnské panství 2009, Setkání lokomotiv 2’D’2 v Lužné 2009 a mnoho jiných. Kromě veřejných akcí se spolek zaměřil mimojiné i na zátěžovou zkoušku železničního mostu v Chabařovicích (477.043 – 16. 3. 2003) a několik návozů exponátů z a do Lužné u Rakovníka (475.1142, 556.0304, 534.0432 aj.).

V říjnu 2010 náš spolek představil zatopeného oslavence Mikádo 387.043 všem přítomným oficiální, neveřejné oslavě výročí 40. let od znovuzprovoznění mikáda 387.043. Věříme, že se najde dostatek finančních prostředků na opravu mikáda 387.043 aby se mohl opět po dlouhých deseti letech odstavení opět objevit v čele nostalgických vlaků.

O kvalitně a precizně odvedené práci našeho spolku svědčí fakt, že je o nás jak v zahraničí, tak i na domácích kolejích neustále plných třicet let velký zájem a považujeme za čest se všech těchto akcí účastnit.


-- Download Historie spolku ve formátu PDF --