ČSD 477.043

Vznik a popis řady 477.0

Lokomotiva vyvinutá v padesátých letech v ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk Praha) pro zvyšující se nároky na příměstskou dopravu v okolí velkých měst jako Praha, Brno, Ostrava. Aby nebyla nutnost lokomotivu otáčet v koncových stanicích, byla navržena jako tendrová s maximální rychlostí 100 km/h. Z výroby obdržela již nové prvky – mechanický přikladač Škoda, natřásací rošty Hulson, spalovací komoru, dvojitý komín Kylchap, pravý nesací vertikální napaječ Nathan, křižáky Laird a mnoho dalších prvků. Tato tříválcová lokomotiva má výkon 1540 kW a je nejvýkonější tendrovou parní lokomotivou v Evropě a je známá svými rychlými rozjezdy.

Životopis 477.043

Lokomotiva číslo 43 byla vyrobená v roce 1955 již jako druhá série, která má z výroby přední vodní vany, krycí plechy mezi předními vanami a budkou a také sníženou výšku dna a kulatější tvar zadní vodní nádrže a to z důvodu lepší rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy.

Po vyrobení do konce padesátých let střídala výtopny Praha-střed a Praha-Vršovice, krátce se i objevila v depu Českých Budějovicích. Následně byla přesunuta do výhrevni Zvolen. Jejím posledním působištěm v pravidelném parním provozu bylo depo Nymburk. Poté se stala majetkem teplárny Malešice, kde sloužila jako posunující lokomotiva a zároveň vozila nostalgické vlaky.

Roku 2000 ji odkoupily České Dráhy jako neprovozní od Malešické teplárny. Bylo rozhodnuto ji dát do péče našemu spolku jako náhradu za mikádo 387.043, kterému v roce 2001 končila způsobilost kotle.

Na přelomu let 2000 – 2001 tedy proběhla v dílnách Českých Velenicích generální oprava této lokomotivy, včetně nového laku za velkého přispění spolku Mikádo Louny. K větší závadě a odstavení lokomotivy došlo dne 14. října 2007 kdy u hlásky Pavlov (trať Praha – Kladno) k prasknutí klece nápravového valivého ložiska u osy S2 vlevo. Po ročním stání bylo ložisko opět vyměněno a vykována nová osa. V červnu 2009 bylo provedeno vážení v dílnách České Velenice a již týden po zvážení se představil na setkání lokomotiv 2’D’2 v Lužné u Rakovníka a následně na Perštějnském panství 2009.

Rok 2010 přinesl pro papouška mnoho práce a akcí. V září 2010 si tato mašinka se svojí lounskou partou vybojovala první místo na Grand Prix 2010 ve slovenském Zvolenu, ve svém někdejším působišti za pravidelného provozu.

 

Tabulky údajů

Technické údaje
typ 2’D’2 p3 přezdívka papoušek max rychlost 100 km/h
hmotnost 130 tun hm.na nápravu 17 tun výkon 1540 kW
výrobce ČKD Praha rok výroby 1955 výrobní číslo 3042
TBZ 20. 5. 1955 Kolín – Choceň – Kolín GO 2001

 

Působiště 477.043
1955-1959 Praha-Vršovice, Praha-Střed
1960 České Budějovice, Praha-Vršovice, Valašské Meziříčí
1961-1974 Zvolen
1974-1979 Nymburk (Kolín)
13.6.1979 ZRUŠENA FMD 16356/79-12, 13.6.1979
1979-2000 Teplárna Malešice
2000-dosud ČD, depo Louny, DHV Lužná u Rakovníka