ČSD M131.105

Vznik a popis řady M131.1

Tyto motorové vozy vznikly v poválečném Československu jako náhrada za parní­ lokomotivy, které byly pro místní­ dráhy ekonomicky nepříznivé. Jako hnací­ agregát byl použit spalovací­, naftový, vzduchem chlazený motor Tatra T301, přenos trakčního výkonu zajišťovala čtyřstupňová, mechanická převodovka Mylius s možností předvolby rychlostního stupně.

Motorový vůz má kapacitu 48 míst k sezení­ a byl vybaven WC. Vytápění bylo řešeno pomocí výfukových plynů­, později v šedesátých letech byl dosazován topný agregát.

První­ prototyp byl vyroben již v roce 1948 a byl přidělen do depa Ostrava. Ještě týž rok byla zahájena sériová výroba těchto motoráků, které na třicet let plně ovládly koleje mí­stní­ch i hlavní­ch tratí­ tehdejšího Československa.

Z provozu je postupně od roku 1976 vytlačují­ nově dodávané motorové vozy řady M152.0 (dnes 810) z Vagonky Studénky a do provozu zasahují­ až do roku 1984. Poté slouží již jako záložní­ za M152.0 do začátku devadestýchh let.

Životopis M131.105

 

Tabulky ĂşdajĹŻ

Technické údaje
typ A1 přezdí­vka stojednatřicízka, Hurvínek max rychlost 60 km/h
hmotnost 17 tun hm.na nápravu 11 tun výkon 114 kW
výrobce Tatra Kopřivnice rok výroby 1948 výrobní­ čí­slo 66313
TBZ 19.10.1948 na trati Veselý­ n/M. – Kunovice GO

 

Působiště M131.105
1948-1990 zatím nezjištěno
1991-1998 Jihlava
1998-2010 Tábor
2010-souč. DHV Lužná u Rak.

Informace jsou průběžně doplňovány!