Vznik a popis řady M131.1
Tyto motorové vozy vznikly v poválečném Československu jako náhrada za parní lokomotivy, které byly pro místní dráhy ekonomicky nepříznivé. Jako hnací agregát byl použit spalovací, naftový, vzduchem chlazený motor Tatra T301, přenos trakčního výkonu zajišťovala čtyřstupňová, mechanická převodovka Mylius s možností předvolby rychlostního stupně.
Motorový vůz má kapacitu 48 míst k sezení a byl vybaven WC. Vytápění bylo řešeno pomocí výfukových plynů, později v šedesátých letech byl dosazován topný agregát.
První prototyp byl vyroben již v roce 1948 a byl přidělen do depa Ostrava. Ještě týž rok byla zahájena sériová výroba těchto motoráků, které na třicet let plně ovládly koleje místních i hlavních tratí tehdejšího Československa.
Z provozu je postupně od roku 1976 vytlačují nově dodávané motorové vozy řady M152.0 (dnes 810) z Vagonky Studénky a do provozu zasahují až do roku 1984. Poté slouží již jako záložní za M152.0 do začátku devadestýchh let.
Životopis M131.105
Tabulky ĂşdajĹŻ
typ | A1 | přezdívka | stojednatřicízka, Hurvínek | max rychlost | 60 km/h |
---|---|---|---|---|---|
hmotnost | 17 tun | hm.na nápravu | 11 tun | výkon | 114 kW |
výrobce | Tatra Kopřivnice | rok výroby | 1948 | výrobní číslo | 66313 |
TBZ | 19.10.1948 na trati Veselý n/M. – Kunovice | GO | – |
1948-1990 | zatím nezjištěno |
1991-1998 | Jihlava |
1998-2010 | Tábor |
2010-souč. | DHV Lužná u Rak. |
Informace jsou průběžně doplňovány!